onsdag 7 september 2011

Scones



Förr tyckte jag alltid att det var jobbigt att baka scones. Degen var kletig, det tog en evighet att baka ut dem och när de väl var gräddade så smakade de ofta mest mjöl. Men nu har jag ett recept som är väldigt lätt att lyckas med. Gör man rätt får degen mig alltid att tänka på en sandstrand en tidig morgon när sanden fortfarande är kall. Bäst smakar de när man inte gör dem allt för stora tycker jag.

SCONES

6 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 dl vispgrädde
2 dl mjöl
1 ägg
1 nypa salt
eventuellt lite rivet citronskal

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla torra ingredienser väl i en stor bunke. Gör en grop i mitten och knäck i ägget. Häll även i grädden och mjölken. Rör ihop allt tills det precis har blivit en jämn deg. Eventuellt behövs det lite mer mjöl. Tippa ut degen på ett väl mjölat bakbord och platta ut degen till den är ca 1,5-2 cm tjock. Stick ut scones med hjälp av en utstickare eller ett glas. Grädda tills de har fått fin färg i ca 15 minuter.


Scones med nykokt plommonmarmelad

1 kommentar:

  1. Om det är samma recept som på de som vi åt i lördags, kan jag bara säga att de är amazing!!!! Och när de är lite mindre orkar man fler;)

    SvaraRadera