tisdag 13 september 2011

Macarones

Häromdagen kom det ett roligt paket med posten som bland annat innehöll kakaosmör och frystorkade bär. Jag är inte mycket för att färga mat med konstgjorda livsmedelsfärger, men om man kan göra det på ett naturligt sätt har jag ingenting emot lite färg. Min plan var därför att baka blåbärsmacarones och som kronan på verket fylla dem med egentillverkad vit choklad. Egentligen har jag absolut ingen tid för sådana experiment den här veckan, men ibland är det svårt att låta bli när man väl har fått en idé.

Jag började med att göra chokladen. Smakligt sett var det inget fel på den, men den blev en aning grynig. Bestämde mig för att det fick duga med köpt vit choklad. Sedan var det dags för mitt experiment med de frystorkade blåbären (köpte dem i pulverform om det är någon som undrar). Det såg ut som om det skulle kunna lyckas, men jag har nog inte fått riktig kläm på proportionerna än. Dessutom lät jag dem vara i ugnen aningen för länge, så istället för blåbär ser det mer ut som en misslyckad variant av choklad. Men jag tänker inte ge upp efter bara ett försök.

Dagens övning fick sluta med naturella macarones fyllda med vit choklad. Hade egentligen tänkt göra en vit choklad ganache, men tiden räckte inte till. Hur som helst blev de goda. Receptet kommer snart.Tyvärr tog batterierna i blixten slut, så det blev en ganska mörk och tråkig bild.


2 kommentarer:

  1. Varför fick du alla mat- och bakgener...?? Jag vill oxå!!!
    Hoppas det finns ngt gott att smaka nästa helg ivf!!
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Ser nice ut!

    /Mange@Taipei

    SvaraRadera