fredag 26 augusti 2011

Lavendelcupcakes med aprikos och choklad

Nu när lavendeln blommar så vackert blev jag sugen på att baka något med lavendel i. Har ett tag funderat på kombinationen lavendel, aprikos och choklad. Lavendel och aprikos är ju en klassisk kombination, likaså aprikos och choklad, så varför inte kombinera alla tre.



Själva muffinsen blev ganska goda, även om jag den här gången fick för mig att använda torkade aprikoser. Vet inte varför, för nu finns det ju tillgång på färska. Jag tänkte att de torkade skulle tillföra mer sötma och att jag på så sätt skulle kunna minska sockermängden i degen. Nu när jag har smakat tror jag att det hade blivit bättre med färska eller att först blötlägga de torkade.

Jag använde mig av en chokladfrosting med cream cheese och det var nog det som blev fel. Kombinationen blev för syrlig och frostingen tog överhand. Därför blir det inget recept den här gången, utan det får vänta tills resultatet blir mer lyckat.

Ett litet tips är också att kolla hur många grader formarna tål. Det gjorde inte jag och jag gräddade såklart mina muffins i högre temperatur än vad formarna klarade. De blev alldeles spröda och smulade sönder på en hel del ställen.

3 kommentarer:

  1. Jag har också funderat på lavendel, men hade snarare tänkt på att ha det i skorpor. Det har väl du redan gjort ett flertal gånger. Visste inte ens att lavendel och aprikos var en sån klassisk kombination. Jag tycker att du har väldigt snygga bilder. Väldigt tydliga och rena. Visste inte att du hade sån talang för att fota mat... Har aldrig testat det. Det syns inga kommentarer på min blogg, så nåt fel blev det på vägen.

    SvaraRadera
  2. Roligt att du tycker om bilderna! Tycker det är ganska svårt att fotografera mat. Använder mig av Stefans tips att alltid ha zoomen nära.
    Lavendel i skorpor är kanongott! Mycket märkligt med kommentaren. Får väl göra ett nytt försök snart!

    SvaraRadera
  3. Men de ser fantastiska ut:) kram

    SvaraRadera