lördag 2 mars 2013

Dinkelbullar


 

 I senaste numret av "Allt om mat" fanns ett recept på dinkelbullar med hasselnötter. Eftersom dessa bullar var av den sorten där man bara blandar ihop degen och sedan låter den jäsa länge (alltså inget långt knådande) var jag tvungen att prova. Älskar dessutom bröd med frukt och nötter i. Jag gjorde dock några ändringar i receptet. Istället för hasselnötter tog jag mandlar. Jag tycker det är godare. Ännu godare blir det om man rostar mandlarna innan. Då får de mycket mer smak. Jag tillsatte också mer jäst från början eftersom jag inte hade tid att låta degen jäsa så länge som det stod i receptet. Så min variant  på dinkelbullanar är följande:

4 1/2 dl vatten (kallt)
25 g jäst
3 dl vetemjöl
7 dl dinkelmjöl
1 msk salt
1 dl hackade mandlar (gärna rostade)
1 dl hackade, torkade aprikoser

Värm ugnen till 225 grader. Rör ut jästen i vattnet. Tillsätt mjöl och salt och blanda till en jämn deg. Tillsätt sedan mandlar och aprikoser. Låt jäsa 1 1/2 timme. Platta ut degen på mjölat bakbord och vik degen två gånger till en långsmal längd. Dela i ca 10 bitar. Grädda 15-20 minuter.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar