tisdag 4 oktober 2011

Kanelbullar

Eftersom det är kanelbullens dag idag bestämde äldsta dottern och jag att det fick bli en sats sådana idag. Jag är ständigt på jakt efter det bästa kanelbullsreceptet och har provat diverse olika. Det senaste innehöll 5 ägg, så man blev mätt efter att ha ätit en halv.

Dagens recept blev ganska bra, även om degen blev lite väl lös och därför svår att rulla och få till en snygg form på bullarna. Men med några små justeringar kan det nog bli riktigt bra!

När jag bakar kanelbullar använder jag mig av följande knep för att inte bullarna ska bli torra:

1) Använd så lite mjöl som möjligt.

2) Arbeta degen ordentligt, helst i maskin.

3) Använd rumstempererat smör, inte smält.

4) Använd kall degvätska, inte fingervarm, och låt degen jäsa längre istället (ca 2 timmar). Detta funkar speciellt bra om du knådar degen i maskin.Knådar du degen för hand behöver degvätskan kanske värmas en aning.



KANELBULLAR 

5 dl mjölk
50 g jäst
150 g smör
1 dl vit baksirap
1/2 tsk salt
ca 850 g vetemjöl

Till fyllningen:
150 g smör
1 dl socker
2-3 msk kanel

Smula sönder jästen och lös upp den i den kalla mjölken. Tillsätt sirapen och klicka därefter ner smöret i små bitar. Tillsätt sedan salt och mjöl och knåda degen rejält, ca 5 minuter i maskin. Låt degen jäsa i ca 2 timmar i rumstemperatur.

Dela degen i två bitar och kavla ut dem till 1/2 cm tjock platta. Bre på fyllning och rulla ihop. Skär varje rulle i ca 20 bitar. Sätt ugnen på 225 grader och låt bullarna  jäsa tills ugnen är varm. Grädda i ca 10 minuter till bullarna har fått fin färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar